Reklamaatiot

Tavoitteena tyytyväiset asiakkaat

Korkea laatu ja tyytyväiset asiakkaat ovat aina toimintamme tavoite. Jos tuotteessamme kuitenkin ilmenee huomautettavaa, haluamme hoitaa asian kuntoon mahdollisimman sujuvasti. Joskus tilanne on se, että jotain odottamatonta sattuu. Tavoitteenamme on aina tyytyväinen asiakas, joten haluamme erottautua myös reklamaatiotapauksissa erittäin hyvällä asiakaspalvelullamme.

Tarkistathan ennen reklamaatioilmoituksen tekemistä

Varastointi

Onko ovi varastoitu asiallisesti?

Kuljetus

Onko mahdollisista kuljetusvaurioista tehty merkintä heti rahtikirjaan?

Asennus

Onko ovi asennettu oikein? (käyntivälit, ovilevyn suoruus, karmien oikea asennus)

Lukitus

Jos oven Abloy-lukkorungossa on ongelmia, ottakaa yhteys lähimpään Abloy-valtuutettuun liikkeeseen.

Otathan kuvat vauriosta välittömästi ennen mitään muita toimenpiteitä. Tämän jälkeen ilmoitus taholle, jolta tuotteet on ostettu. Lisätiedot paketin vastaanottamisesta ja kuljetusvaurioiden käsittelystä ovien ja ikkunoiden mukana tulevassa sekä kotisivuiltamme löytyvästä asennus- ja huolto-ohjekirjasta. (muistathan ilmoituksen yhteydessä mainita, jos rahtikirjassa on merkintä vauriosta)

Jos lukon kieli liikkuu normaalisti painikkeesta ja vääntönupista oven ollessa auki, mutta lukitus ei silti toimi, on oven sivuttais- tai korkeussäätö pielessä, eli lukon kieli ei yllä karmissa olevaan vastalevyyn kunnolla tai lukon kieli ei kohtaa pystysuunnassa vastalevyä. Ovea tai sen asennusta pitäisi siis säätää. Oven käyntivälien (karmin ja ovilehden väliin jäävä rako) kuuluisi olla n. 3 mm tasaisesti joka puolelta. Tarkemmat ohjeet oven asennukseen ja säätöihin löydät oven mukana tulevasta sekä kotisivuiltamme löytyvästä asennus- ja huolto-ohjeesta.

Yleisin syy oven jäykälle toiminnalle on se, että ovi vastaa jostain kohtaa karmiin. Tähän syynä voi olla puutteellinen korkeus- tai sivuttaissuuntainen säätö, puutteellinen vastalevyn säätö tai muut asennukselliset seikat. Tarkistathan karmin vastalevyn säädön ja että oven käyntivälit ovat tasaisesti n. 3 mm joka puolelta. Etenkin puuovissa ja tummissa HDF-ovissa myös ovirakenteen luonnollinen eläminen vuodenajan mukaan voi myös vaikuttaa oven toimintaan. Tarkemmat ohjeet oven asennukseen ja säätöihin löydät oven mukana tulevasta sekä kotisivuiltamme löytyvästä asennus- ja huolto-ohjeesta.

Todennäköisesti oven asennus ja/tai säädöt vaativat vuosihuollon. Puutteelliselle tiivistykselle syynä voi olla puutteellinen korkeus- tai sivuttaissuuntainen säätö tai muut asennukselliset seikat. Esimerkiksi ovi voi roikkua vinossa olevan karmiasennuksen takia. Tällöin ovi ei ole keskellä karmiaukkoa, josta seurauksena on jossain kohtaa ovessa liian iso väli karmin ja ovilehden välillä. Tarkistettava asia on myös ilmastointi; alipaine vetää yleisimmin korvausilman ikkunoiden ja ovien tiivisteistä. Tarkemmat ohjeet oven asennukseen ja säätöihin löydät oven mukana tulevasta sekä kotisivuiltamme löytyvästä asennus- ja huolto-ohjeesta.

Yleisin syy tiivisteen irtoamiselle on tiivisteen hankaaminen jossain kohtaa oveen tai karmiin. Tähän voi olla syynä puutteellinen korkeus- tai sivuttaissuuntainen säätö tai asennukselliset seikat, esimerkiksi pullollaan oleva sivukarmi tai kynnys tai vinossa oleva asennus, joka johtaa ovilehden roikkumiseen. Tarkistathan oven käyntivälit, joiden kuuluisi olla tasaisesti n. 3 mm joka puolelta. Tarkemmat ohjeet oven asennukseen ja säätöihin löydät oven mukana tulevasta sekä kotisivuiltamme löytyvästä asennus- ja huolto-ohjeesta.

Esimerkiksi oven painikkeen ruuvit voivat löystyä kovassa käytössä. Pintahelojen ruuvien kiristäminen säännöllisesti kuuluu osana ovien ja ikkunoiden vuosihuoltoon.

Etenkin puuovet ja tummat HDF-pintaiset ovet voivat elää voimakkaasti lämmön- ja kosteudenvaihtelujen mukaan. Kyseessä on puutuotteille ominainen ilmiö. Ilmiö korostuu etenkin oven asennuksesta noin seuraavan vuoden aikana, koska myös itse oven asennus elää ympärillä olevien rakenteiden mukaiseksi. Elämisilmiötä voi koettaa hillitä säätämällä ovea vuodenaikojen mukaan.

Ulkopuolelta ovesta/ikkunasta – Huurtumisilmiössä kosteuden tiivistyminen ikkunan tai oven uloimman lasin ulkopintaan johtuu nykyään käytettävien lasien hyvästä energiatehokkuudesta. Kun oven tai ikkunan lasitus on energiatehokas, ei sisätiloista pääsevä lämpöhukka pääse lämmittämään ulointa lasia. Tämä johtaa siihen, että oven tai ikkunan lasi pääsee jäähtymään ulkoilmaa kylmemmäksi sen säteillessä lämpöä kylmälle taivaalle. Kun lasin lämpötila alittaa ulkoilman kastepistelämpötilan, lasiin tiivistyy kosteutta. Ilmiö korostuu etenkin syksyisin ja keväisin, kun ilman kosteus on suhteellisen korkea. Myös ikkunan tai oven sijainti vaikuttaa huurtumisilmiöön. Ikkunan tai oven uloimman lasin kondenssi ei siis ole merkki viallisesta ikkunasta.

 

Sisäpuolelta ovesta/ikkunasta – Ikkunan sisimmäiseen lasiin voi tiivistyä kosteutta, kun lämmin ja kostea sisäilma kohtaa ilmaa kylmemmän lasin. Ilmiö korostuu etenkin kovilla pakkasilla. Sisäpinnan voimakas huurtuminen liian kosteasta sisäilmasta tai riittämättömästä ilmanvaihdosta. Huoneiston ilmankosteuteen vaikuttaa puutteellisen ilmanvaihdon lisäksi esimerkiksi huonekasvit, ruoanlaitto, pesutilat ja kodinhoitohuoneessa pyykinkuivaus.

 

Ikkunan välitilasta – Ikkunan sisä- ja ulkopuitteen välissä oleva kosteus johtuu useimmiten siitä, että kostea huoneilma on päässyt ikkunan välitilaan syystä tai toisesta. Yksi yleisimmistä syistä on pesun yhteydessä auki jäänyt sisäpuitteen lukko, jolloin ikkuna ei tiivistä kunnolla; ikkunan lukot kannattaa siis tarkastaa ensimmäiseksi. Jos huoneisto on ylipaineinen, saattaa lämmin ja kostea huoneilma päästä välitilaan esimerkiksi sälekaihdinten reikien kautta, vaikka puitteiden lukot olisivatkin varmasti kiinni. Ylipaineen huoneistoon aiheuttaa riittämätön ilmanvaihto. Nykyiset ikkunat ovat myös suunniteltu välitilastaan tuulettuviksi. Kondenssihaittaa voi esiintyä välitilassa myös, jos ilma ei pääse kiertämään välitilassa tarpeeksi. Jos muut vaihtoehdot ikkunan välitilan huurtumiselle ovat poissuljettu, kannattaa tarkistaa ulkopuitteen ilmankiertoaukot. Välitilan tuuletusta voi myös itse lisätä katkaisemalla pieni pala karmialumiinin tiivisteestä.

Reklamaatioilmoituksen jättäminen

Lähetä reklamaatiosi sähköpostilla suoraan tuotteen myyneelle yritykselle ainakin seuraavien tietojen kera:

  • Nimi *
  • Katuosoite *
  • Postinumero *
  • Postitoimipaikka *
  • Puhelin *
  • Sähköpostiosoite
  • Ostopaikka *
  • Ostopäivä *
  • Koskeeko reklamaatio ovilehteä, maalausta, karmia, kuljetusta, laseja, listoja, heloja vai lukkorunkoa *
  • Ovimallin nimi
  • Tilausnumero* (Tilausnumeron löydät ovesta ylimmän saranan alapuolella olevasta takuutarrasta.)
  • Rahtikirjannumero
  • Reklamaation kuvaus ja asiakkaan vaade *
  • Kopio ostotositteesta *
  • Mahdolliset kuvat reklamaation aiheesta

Mikäli asiakas ei ole noudattanut ovien mukana tulleita asennus- ja huolto-ohjeita ja reklamaatiokäynti on aiheeton, Kaskipuu Oy perii asiakkaalta aiheutuneet kulut 50 e/h (sis alv24%) + kilometrikorvaus.

Alla on reklamaatiolomake, jonka yritysasiakas voi täyttää ja lähettää Kaskipuulle.

Mikäli asiakas ei ole noudattanut ovien mukana tulleita asennus- ja
huolto-ohjeita ja reklamaatiokäynti on aiheeton, Kaskipuu Oy perii asiakkaalta
aiheutuneet kulut 50 e/h (sis alv24%) + kilometrikorvaus.